marloesrio.reismee.nl

First days in Rio de Janeiro

Bom Dia!

Ik ben pas 2.5 dag in Rio de Janeiro, maar er is al zoveel gebeurd dat ik niet weet waar ik het als eerst over moet hebben. Bij deze een kleine selectie van mijn eerste ervaringen in de stad van de samba, cervezas, Christo Redentor en de vele mooie stranden.

Bij aankomst op het vliegveld in Rio de Janeiro, na een lange vlucht die reuze meeviel mede door het leuke gezelschap van Jess, werden we als ware filmsterren onthaald. Tegelijk met ons kwamen sporters van o.a. Spanje, Estland en Argentinië aan en de pers wilde dit maar wat graag vastleggen op de gevoelige plaat en dus stond ons bij het verlaten van de gate een hele rij fotografen en interviewers op te wachten (foto). Toen ook Suzan vanuit Bolivia geland was op het vliegveld konden we op weg naar ons appartement. Dit bleek al een uitdaging op zich, want onze überchauffeur had geen idee waar het adres dat we opgaven was en dat er apps als googlemaps bestaan, wist hij blijkbaar (nog) niet. Na een lange rit, waarin we wel al meteen Sambodromo (waar de feestelijke optocht tijdens het carnaval doorheen trekt), het Maracana stadion en de beroemde Cristo Redentor (boven op de berg) mochten bewonderen, kwamen we dan eindelijk aan bij het appartement waar we meteen warm welkom werden geheten door Abel en Sjoukje, onze roomies die al een dagje eerder in Rio waren aangekomen. Ze hadden zelfs nog een warme maaltijd voor ons klaargemaakt, superlief. Tot en met zondag 7 augustus zullen we met zijn vieren (Abel, Sjoukje, Suzan en ik) in Santa Teresa verblijven. Een hele leuke hipster koffie buurt.


Zaterdagmorgen ben ik met Suzan en Jess op pad gegaan richting Cidade do Samba voor onze accreditatie en uniform. Hier aangekomen bleek al meteen dat er iets mis was met mijn gegevens, want ik werd niet teruggevonden in het systeem. En daar werd gewerkt volgens Braziliaanse gewoonte: 8 computers, een hele lange rij en maar één medewerker. Het bleek dat er iets was misgegaan met het overzetten van mijn gegevens van het ene systeem naar het andere en dit kon wel aangepast worden, maar het duurde vervolgens drie dagen voordat dit verwerkt was, ook typisch Braziliaans dus. Ondanks dat ik licht protesteerde, werd me toch duidelijk gemaakt dat men verder niets voor me kon betekenen op dit moment. Ik moet eerlijk bekennen dat ik best wel teleurgesteld was hierover, maar net op dat moment ontving ik het mailtje dat ik uitgekozen was om aanwezig te zijn bij de dress rehearsal van de Olympische Spelen op zondagavond. Na regen komt zonneschijn zeggen ze weleens, en dat bleek maar weer.

Je merkt echt aan alles dat er binnen een aantal dagen iets groots gaat gebeuren hier. Bijvoorbeeld de Olympic Lanes (speciale rijstroken voor sporters en belangrijke IOC mensen) op de weg, de vele vrijwilligers in uniform die je op straat tegenkomt en de militaire bewaking bij de Olympic Venues. Tot nu toe hebben we ons nog niet onveilig gevoeld hier in Rio. En ondanks dat de meeste Cariocas enkel Portugees spreken, zijn ze zeer bereid om je te helpen en ze zijn maar wat nieuwsgierig waar we vandaan komen. We hebben al vrij snel gezien dat hier in Rio echt heel veel te beleven is en dat dit alleen nog maar meer wordt wanneer vrijdag de Spelen daadwerkelijk beginnen.

Wat we ondertussen al hebben kunnen afstrepen van onze Rio bucket list:
- feijoada (typisch Braziliaans gericht) eten in een restaurantje met livemuziek. Feijoada is een stoofpot van bonen en verschillende soorten vlees. Hoewel het best goed te eten was, zou ik het niet persé nog eens bestellen moet ik eerlijk zeggen.
- lekkere caipirinha gedronken in een gezellige bar in Lapa
- een sambabar bezocht in Lapa. Ook hier weer livemuziek en dans. Na ieder nummer wordt er van danspartner gewisseld en ook wij konden er niet onderuit, want we werden al snel ten dans gevraagd. We hebben ons later op de avond zelfs nog aan het dansen van de samba gewaagd. En ze hadden er Stella Artois (foto)
- magnetronhamburgers gegeten in Maracana stadion(foto). WTF momentje toen we het zakje in handen kregen, maar de burger smaakte prima
- onze eerste pins uitgedeeld
- zondagmorgen in een Braziliaanse supermarkt overleefd, werkelijk zó druk! (topdrukte voor kerstmis in de Albert Heijn is er niets bij)
- beachvolleybal wedstrijd mogen aanschouwen op het strand van Flamengo
- met eigen ogen kunnen ondervinden dat het uitzicht aan de Guanabara baai, waar o.a. de zeilwedstrijden gehouden zullen worden, heel mooi is, maar het water heel vies. Hoewel het afgeraden wordt om in dit water te zwemmen, doen de Carioca’s dit toch. (foto)
- een Duitssprekende überchauffeur tegenkomen die ook nog voor Dafne Schippers gaat supporteren (jübeln)
- verschillende Braziliaanse biertjes mogen drinken J

En dan… gisteravond, het hoogtepunt van het avontuur tot nu toe. Ik mocht de dress rehearsal bijwonen. Dankzij John kon er nog een extra kaartje geregeld worden en kon ook Suzan gezellig mee. Vervolgens was er dan weer iemand die ervoor heeft gezorgd dat we gewoon front row mochten zitten. Hier waren we maar wat blij mee, thanks Claudia. (zie foto) Natuurlijk moet de hele show nog een verrassing blijven, maar ik kan jullie bij deze wel zeggen dat jullie echt moeten kijken. Het is echt een geweldige show, met de ene verrassing na de andere. Mocht je de interesse verliezen tijdens de presentatie van de ploegen (De Nederlandse sporters komen vrij laat het stadion binnen als Pays-Bas) dan is het zeker de moeite om erna terug te schakelen, want dan gaat het helemaal los met vele dansers en het bekende lied: Brazil. Deze onthulling blijft wel tussen ons hè? ;) Kort na dit spektakel belde ik met Jasper van 3FM. Luister hier terug: http://www.3fm.nl/a/237663

Overigens, wanneer ik dit verhaaltje aan het typen ben, vertelt Abel dat er een gecontroleerde bomontploffing is geweest voor aanvang van de dress rehearsal. Wij hebben er zelf niets van meegekregen. Enkel dat de ceremonie een uur later begon dan gepland, maar wij dachten zelf dat dit kwam door de lange wachtrijen voor de ingangen waardoor nog lang niet iedereen om 17.15 uur binnen was. Er waren wel echt heel veel militairen, politiewagens met sirene, brandweerwagens en helikopters die de hele avond rond het stadion cirkelden. Goeie oefening voor de komende tijd.

Ik besef dat mijn verhaal toch langer is geworden dan gepland, dus hopelijk ben je nog niet afgehaakt. Komende dagen proberen wat kaartjes te scoren voor wedstrijden, Holland Heineken House en hopen dat het alsnog in orde gaat komen met mijn accreditatie zodat ik jullie in mijn volgende blog dan ook eindelijk eens iets over de paarden, ruiters etc. kan vertellen.

Tchau, en tot snel!

Reacties

Reacties

Ralph Backbier

Succes Marloes, geniet ervan

els

Nou Marloes, afhaken doe je niet bij zo''n verhaal. Plezier spat er vanaf. Vooral ook zo''n aankomst op de luchthaven ... ik zie dat helemaal voor me. Geweldig. Tot de volgende keer.

Anita Hagemans

Hallo Marloes, wat leuk om te lezen dat het zo goed bevalt in Rio en nu hopen dat het snel in orde komt met de accreditatie, we kijken uit naar je volgende verhaal, veel plezier

Marlies Senden

Super spannend je verhaal gaat men echt niets van overslaan !
Ich hub et mit plezeer geleaze !
( Ps Voor de niet Limburgers ) Ikheb het met veel plezier gelezen !!

Pap

Vanmorgen schreef ik nog lang geen verhaal meer gehad maar dit is er weer een die je twee maal moet lezen je laat ons zelfs mee smullen met het ontbijt en andere lekkere dingen vanmiddag heb je ons laten weten wat je vandaag gaat ondernemen ik zit nu naar het dressuur te kijken het blijkt bij jullie zeer warm te zijn ondertussen hebben we weer een goude plak erbij veel plezier en ik wacht op je volgend verhaal. pap

els

Hoi Marloes. Wat ontzettend leuk om weer een verslag van je te lezen. Ik vind de Spelen hierdoor toch wat extra's krijgen. En wat krijgen we veel voorgeschoteld via tv en andere media. Puur genieten en wat worden er mooie prestaties neergezet. Enige nadeel is dat ikzelf best veel op de bank "hang" om alles (?) een beetje te kunnen volgen. Maar goed ... dat trekken we straks wel weer recht. Geniet verder in Rio. Groetjes

MATH FRANSSEN

Marloes geniet jij van alle mooie dingen in Rio,dan genieten wij van jouw verhalen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!